Kiegyensúlyozott étrend, avagy mindenből egy keveset?


Mogyorósi Dóra dietetikus szakértőnk cikke: 


Kiegyensúlyozott étrend, avagy mindenből egy keveset?


Alapjában véve a 'kiegyensúlyozott étrend' kifejezést sokan úgy értelmezik, hogy mindenből lehet (kell?) enni egy keveset, hozzájuttatva ezzel a szervezetet minden fontos tápanyaghoz. Az étrendi változatosság alapvetően előnyös nekünk, hiszen a szükséges tápanyagbevitel könnyebben megoldható, azonban sajnos van jó pár olyan túlzottan feldolgozott élelmiszer, amivel manapság a boltok polcain találkozhatunk, de valójában egyáltalán nincs rá szükségünk

Az utóbbi néhány évtized során a fejlett országokban túlzott mértékűvé vált a finomított szénhidrátok (lisztek, kenyerek, pékáruk, gyümölcslevek, üdítők, édességek, chipsek, puffasztott gabonatermékek, stb.) fogyasztása. Hazánkban sem elsősorban az éhezéssel kell megküzdenie a mai kor emberének, hanem sokkal inkább a túlzott tápanyagellátással, a megvásárolható élelmiszerek tömkelegével. Ez hívta életre a 'minőségi éhezés' fogalmát, ahol nem az elégtelen kalóriamennyiséggel, hanem az esszenciális tápanyagok hiányával kell felvenni a harcot


A zavarba ejtő élelmiszer kínálatot mindannyian megtapasztaljuk, amikor a hétvégi nagy-bevásárlások alkalmával ellátogatunk valamelyik élelmiszeráruházba. Hatalmas választék, rengeteg kényelmi termék, amely az életünket hivatott könnyebbé tenni. A kérdés az, hogy ezek az élelmiszerek (pl. készételek, konzervek, mirelit rántott ételek, instant élelmiszerek, tészták, stb.) az egészségünk megőrzése szempontjából hosszútávon is jó befektetések lesznek?


A legjobb, amit egészségünk érdekében tehetünk, hogy kerüljük a finomított, kényelmi termékeket, és keressük a legrövidebb összetevő listával rendelkező, vagy akár címkére nem is szoruló élelmiszereket (pl. zöldségek, gyümölcsök, tojás, halak, stb.). Így tudjuk minimalizálni a szervezetünkbe feleslegesen jutó adalékanyagokat, és maximalizálni a sejtjeinket felépítő teljes értékű tápanyagbevitelt.